
“Minding the Gap”:
Reflections on Media Practice & Theory

Postgraduate & Early Career Researchers Training Day
Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford

Saturday 12th May 2007

Convenors: Paddy Coulter (Reuters Institute) & Cathy Baldwin (ISCA)

Supported by:
MECCSA Postgraduate Network (ADM-HEA),

Reuters Institute & ISCA, University of Oxford &
Stanhope Centre for Communications Policy Research, London

MeCCSA Postgraduate Network & Stanhope Centre do not have a centre view and do not aim 
to present one. The views expressed in this document are only those of its independent 
authors.

                        

1

http://www.stanhopecentre.org/2007/index.php


‘Reporting Back’: Al Jazeera English
By Nina Bigalke, Goldsmiths College, University of London, nina.bigalke@web.de

Al Jazeera English is the first international news channel headquartered in the Middle East. It is 

also arguably the first non-western news channel of this scale. With an anticipated reach of 80 

million homes from the outset, facilitated by 87 cable and satellite distribution deals, Al Jazeera 

English’s ambitious aim is to be on par with leading international channels such as CNN and the 

BBC. Operating studios in Doha, London, Kuala Lumpur and Washington, 18 bureaux worldwide 

with access to another 42 bureaux of its Qatari parent, the channel lacks the economic limitations 

usually associated with ‘alternative’ media. During the building phase the gas-rich Emirate’s 

financial backing enabled the channel to poach high profile staff from rival channels on an 

impressive scale, prompting indications that Qatar ‘is not short of cash to pursue its global 

ambitions’ (Financial Times, 15.11.2006: 9).

Size and ambition are only one facet accounting for the channel’s relevance for academic debates. 

What makes it all the more interesting is that Al Jazeera English itself taps into decades of 

discussions within media and communication studies by claiming to balance ‘the current typical 

information flow by reporting from the developing world back to the West and from the southern to 

the northern hemisphere’ (www.english.aljazeera.net). In an illustrative example of a non-academic 

institution drawing on academic debates, Al Jazeera English’s corporate profile informs staff and 

viewers that the channel will provide ‘a unique grassroots perspective from underreported regions 

around the world to a potential global audience’ (www.english.aljazeera.net).

Al Jazeera English, however, is not the only nor the first channel to declare open competition with 

the well established rivals CNN International (CNNI) and BBC World as their trade mark. The 

Venezuelan-based pan South American channel La Nueva Televisora del Sur (Telesur) had been 

labelled  ‘The CNN of the South’ more than a year before AJE eventually launched. Its aims sound 

remarkably similar to those of Al Jazeera English. These similarities invited numerous 

comparisons, especially after Telesur had been labelled ‘Al Bolivar’ by one critic, a play on the 

South American independence leader Simón Bolívar and Al Jazeera English. It is worth noting, in 

this context, that the original Arabic-language Al Jazeera, other than Al Jazeera English or Telesur, 

was not promoted as a counter-hegemonic channel from the outset, but, as Naomi Sakr pointed out 

recently, shifted towards this role during its 10 years of existence (Sakr, 2007).

2

mailto:nina.bigalke@web.de


The fact that a channel actively uses a certain debate while at the same time being its subject leads 

to the question whether popular claims of ‘reporting back’ are corroborated or questioned by those 

leading the debate on the academic side. In other words, does the fact that erstwhile academic 

concerns of uneven flows of media products have entered the news business contribute to mend the 

gap between theory and practice? Or does a gap remain between Al Jazeera English’s claim to 

counter dominant news flows and the conclusions drawn in academic debates on media flows? 

To address these questions I will briefly turn to some basic theoretical concepts and look at how 

these themes had been addressed by media scholars. From the very beginning of debates on the 

unequal distribution of media products, scholars were to a large extent concerned with American 

dominance in international trade and the ensuing cultural hegemony of which media consumption 

was taken to be a critical part. In the course of these debates, cultural and in its narrower form 

media imperialism was described in a variety of different shades, but the political connotations of 

the term prevailed in most of the literature. Tomlinson describes cultural imperialism as a concept 

involving “all the complex political issues – and indeed, the political commitments – entailed in the 

notion of cultural domination” (1991: 22, emphasis in original). From the 70s onwards, these 

discussions were complemented and challenged by a concern with forms of resistance to hegemonic 

media messages, notably promoted by the rise of cultural studies and notions of active audiences 

that relativised any straightforward message-effects relations.  This interest in audience activeness 

was paralleled on a macro level with an acknowledgment of increasingly complex and 

multidirectional flows of media as regional media hubs such as India, Hong Kong, Brazil or Egypt 

gained influence in what became referred to as ‘the South’. Themes of globalisation became 

somewhat more fashionable than media imperialism related theories, but both strands could not help 

but continue to acknowledge in one way or another that the largest bulk of media output still 

originates from very few mostly western corporations (Sreberny, 2000; Thussu, 2007). 

Al Jazeera English’s emphasis on contra-flow coincides with a time in media studies where the 

optimism of resistant readings, polysemic texts and multidirectional flows slowly makes place again 

for the recognition that the volume of media that is counter-intuitive and positions itself in contrast 

to the established mainstream of the time is still a small fragment compared to the output of a 

powerful few. In this context it is the ambitious size of Al Jazeera English, even more than its 

content that provokes speculations of two types. First, excitement that a counter-hegemonic news 

3



channel has the economic potential to significantly influence the present ‘balance’ of international 

news. And second, speculations that given the level of professionalism and scale of the endeavour, 

the very success of Al Jazeera English marks its transition to the mainstream media. These two 

claims are underwritten by two different basic assumptions. The assumption on which the first type 

of speculation is based is that size and format are vital to effectively offer an alternative voice in 

international television, but are in no direct way linked to what can be reported. The assumption on 

which the second type of speculation is based is that international news as a format to a large degree 

already define not only how but what can be said – and that professional journalistic conventions 

eventually result in very similar outcomes, even if the editorial line differs slightly. In conjunction 

to the second type of speculation, the most prevalent argument is that the style of Al Jazeera 

English is going to be the same as that of any major news channel and that difference will be 

reduced to the amount of air time the channel dedicates to the Middle East and the South in general 

– an argument that even if proved to be true would not necessarily challenge claims of providing 

contra-flow to the established Western media. 

To the question of whether Al Jazeera English qualifies as contra-flow, and simultaneously the 

answer to the question of how closely theoretical and practical claims match we have to distinguish 

between four levels of investigation: ownership, format, content and staff profile.

First, being largely financed by the state of Qatar, the question of ownership prompted both 

sceptical and affirmative responses with regard to Al Jazeera’s and Al Jazeera English’s claims of 

independence. Some argue that the link to the Qatari government and the scarcity of coverage on 

Qatar indicate a specific political agenda apart from providing a new alternative voice (Zayani, 

2005). Others stress that the complications both channels caused for the Qatari foreign policy both 

within the region (Saudi Arabia banned journalists, other countries closed offices and arrested staff) 

and with Western powers (it is important to remember that Qatar has a close relationship with the 

US) did not exactly benefit the Emirate (Sakr, 2007) or point out that Qatar does not carry enough 

international ‘weight’ to successfully sell its foreign policy aims to an international audience. In this 

vein, Nigel Parsons, Al Jazeera English’s first managing director once stated that Qatar was ‘too 

small a country to project a domestic agenda onto the international scene’. Thus, for Al Jazeera 

International, every news item would effectively be a ‘foreign story’ (Parsons in Sakr, 2007:120). 

Of course, while Al Jazeera Arabic and Al Jazeera English at times do complicate the Emirates’ 

4



international relations in negative ways, they are still of strategic value in the long run. The second 

level of investigation, format, is fairly straightforward in the case of Al Jazeera English, which is 

generally accepted to be modelled on existing international news channels, notably the BBC to 

which it always enjoyed a close relationship. The question does get more ambiguous when looking 

at the content presented within this format, although it is frequently suggested, if not generally 

agreed upon, that Al Jazeera English takes, as Charlie Beckett recently put it, a ‘mildly counter-

intuitive’ stance (www.charliebeckett.org). Closely related to the level of content is the question by 

whom and how this content is being produced on a daily basis. Al Jazeera’s recruitment policy 

shows two major developments. First, the poaching of high profile international staff from rival 

channels and second, a preference to local staff instead of foreign correspondents on the ground. To 

summarize, in terms of ownership the channel clearly qualifies as counter-hegemonic in relation to 

Western media, although the same term does not apply in relation to the state of Qatar. The opposite 

claim could be maintained with regard to format. Here, its conventional approach would hardly 

justify celebrating the channel as part of a developing counter-hegemonic contra-flow in 

international news media. The potentially counter-hegemonic quality of both content and 

professional practices, however, remain open. At the heart of questions of similarity and difference, 

these latter two are important levels of investigation to assess Al Jazeera English’s potential to 

maintain a margin of difference within the international news business. 

I would like to conclude with reference to a scene from Control Room, Jihane Nouijaim’s 

documentary on Al Jazeera, which nicely addresses some of the main implications of 

professionalism with its regional inflections and ethical conundrums as well as gaps between theory 

and practice. The scene is taken from a conversation between a ‘Western’ media scholar and a 

journalist of Abu Dhabi TV. In the beginning, media analyst Abdallah Schleifer is shown repeating 

the principle of disinterested, objective reporting by explaining to the journalist that “your heart can 

be with your people, your soul can be with your people, but as a journalist your primary duty is to 

get information… otherwise you would be something else, you would be a soldier or a diplomat.” 

He is being confronted by Abu Dhabi TV journalist Al Shammre with a plea for empathetic 

subjectivism in journalism, reminding him that apart from “representing my station, I am also 

representing my people”. The conversation culminates in a profound misunderstanding of what it 

means to continue to report on both sides and ‘smile’ in the face of heart wrenching evidence. 

Schleifer suggests that to help his people the journalist should provide them with all the information 

5

http://www.charliebeckett.org/


he can get even if that means interviewing people ‘from the other side’ and having to ‘smile’ while 

doing so. The scene ends with Al Shammre’s rhetorical question of how he could smile when his 

people are being killed, outraged at what he perceives to be emotional dishonesty in the name of 

professionalism. 

In a condensed way, this scene exemplifies both the clash between Western understandings of 

professionalism and non-Western media and the gap between media scholars and journalists, theory 

and practice.  Engaging with this gap in manners respectful of both professions, on the other hand, 

can only contribute to a better understanding and knowledge of the object of a shared compassion: 

media.                                           

Bibliography:

Sreberny, A (2000) ‘The Global and the Local in International Communication’ in Curran, J & 
Gurevitch, M (eds.) Mass Media and Society. 3rd edition. London/ New York: Arnold. 93-119

Sakr, N (2007) ‘Challenger or lackey? The Politics of News on Al-Jazeera’ in Thussu, D.K (ed.) 
Media on the Move: Global Flow and Contra-flow. London/New York: Routledge

Thussu, D. K (ed.) (2007)  Media on the Move: Global Flow and Contra-flow. London/New York: 
Routledge

Tomlinson, J (1991) Cultural Imperialism: A Critical Introduction. Baltimore: Johns Hopkins 
University Press

Wallis, W (2006) ‘Al-Jazeera Launches News Channel in English’, Financial Times, 15th 
November

Zayani, M (ed.) (2005) The Al Jazeera Phenomenon: Critical Perspectives on New Arab Media. 
London: Pluto Press

Quoted websites:

www.english.aljazeera.net

www.charliebeckett.org

6

http://www.charliebeckett.org/
http://www.english.aljazeera.net/

